Niu MQi+ Sport är den senaste modellen i Niu’s M-serie och presenterar en modern stil kombinerad med smart design. Den har nu utrymme för två passagerare och har flera imponerande funktioner och specifikationer, och är en av de bästa mopederna i klass två på marknaden.

Funktioner och specifikationer

MQi+ Sport har en kraftfull BOSCH-motor och en FOC vector-controller, vilket ger omedelbar acceleration. Den har också en allt-i-ett-instrumentpanel som ger realtidsinformation om ditt elmopedens tillstånd. Dess 360°-belysningssystem, som inkluderar ett dagsljus, LED-strålkastare, 270° halvinkapslat bakljus och auto-indikatorer, ger maximal synlighet när du kör din elmoped.

En annan imponerande egenskap är dess molnanslutna app. Appen låter dig kontrollera 17 olika fordonstillstånd som plats, körhistorik, fordonstillstånd och strömstatistik i realtid på din mobil. Du får också tillgång till fordonsdiagnostik, stöldlarm och efterförsäljningsservice.

Niu MQi+ Sport har en 1.4kW motor och ett 2kWh batteri under sätet. Trots sin kraftfulla motor och batteri är den ganska tung, vägande 72kg, vilket är standard för en moped av denna specifikation. Det finns också ’kopplade’ hydrauliska skivbromsar och en robust fram- och bakfjädring. Dess hjul är utrustade med vägtyp CST-däck.

Körprestanda

Niu MQi+ Sport erbjuder en säker och stabil körupplevelse i alla förhållanden. Den accelererar snabbt för att bli klar med trafiken vid korsningar och känns bekväm och stabil på öppen väg. Med sin topphastighet på 45 km/h känns den säkrare i 35 km/h och 50 km/h zoner än på vägar med högre hastighetsgränser. Dess fjädring absorberar ojämnheter väl och bromsarna är effektiva.

Uppskattad räckvidd är ganska bra jämfört med andra e-mopeder vi har testat. Det tog en 76kg person ca 60 kilometer över kuperat landskap men i relativt milda förhållanden. Niu hävdar att räckvidden kan vara upp till 80 kilometer under ideala förhållanden.

Accelerationen uppför backar kändes mycket bra för en 35 km/h begränsad modell. MQi+ Sport upprätthöll minst 25 km/h plus på alla backar på en mycket kuperad pendlingsväg, förutom en enda nedgång till 20 km/h uppför en 20% plus gradient.